Shaun Bythel kertoo elämästään kirjakauppiaana päivästä päivään yhden vuoden ajan. Päivät koostuvat myyntitilauksista ja toimituksista verkkokauppa-asiakkaille sekä tapahtumista ja kohtaamisista myymälässä. Myymälässä on myymäläapulaisia, vakituisimpana Nicky, joka "ilahduttaa" perjantaisin herkuilla, jotka on löydetty hävikkilaareista ja jätekuljetusten lavoilta, kirjailijan kertoman mukaan. Kesäksi ja paikallisen kirjafestivaalin syyskuun parin viikon ajaksi pieni skotlantilainen kylä vilkastuu, joten tarvitaan lisää apulaisia tilapäiseksi työvoimaksi.
Vakioasiakkaat tarinoineen tulevat tutuksi pikku hiljaa kirjan edetessä päivästä toiseen. Kirjakauppias Shaunin ostomatkat ihmisten kotikirjastojen äärelle aarteenetsintään kaikkine kohtaamisineen tuovat vaihtelua Wigtownissa Skotlannissa kauppaansa pitävälle Shaunille ja hänen ystävälleen Annalle.
Tarinoita on monia, säät vaihtuvat, asiakkaat vaihtuvat, kirjat tulevat ja menevät. Kirjojen hinnoittelu ja hyllyttäminen ja toimitukset ostajille ovat tarinan pohjavirtaa. Elinkeinon raju muutos digitalisaation iskiessä kirjabisnekseen tulee kuvattua raadollisesti.
Kirjan lukeminen on kuin nojatuolimatka pieneen skotlantilaiseen kylään.
Kirja jakautuu kuukausittain välilukuihin, missä kirjailija lainaa George Orwellin kirjasta "Bookshop Memories" muutamaa lausetta ja kommentoi omia tuntojaan verrattuna Orwellin kokemuksiin kirjakaupassa työskentelystä vuonna 1935. Samalla hän tulee tarkemmin pohtineeksi sitä, minkä tähden kirjan asema on nykypäivänä erilainen kuin tuolloin.
Lukiessani kirjaa tuli mieleeni vahvasti ajatus siitä, että tämä kirja on osa Shaun Bythelin kirjakaupan markkinointia. Kirjakauppa syrjäseudulla, parin tuhannen asukkaan pikkukylässä Skotlannissa tarvitsee kaiken sen huomion, minkä vain voi saada, jotta sinne saataisiin asiakkaita pitämään kirjakauppa elossa. Markkinointia tukee se, että kirjailija tekee kaiken omalla nimellään, hän, Shaun Bythell on kirjan päähenkilö Shaun ja muutenkin kirjassa esiintyvät henkilöt ovat "oikeita". Shaun Bythel on "brändi", kirjakaupan sielu ja varmastikin julkisuuden henkilö tämän kirjan ja kaiken mediahuomion jälkeen.
Kun Shaun Bythell kertoo kirjassa kirjakauppansa Facebook-sivuista tai markkinointivideoista ja musiikkivideoista oli pakko tarkistaa youtube -sivustolta noita tuotoksia. Jos haluaa kirjan luettuaan saada kasvot kirjan henkilöille, joita kirjassa esiintyy, suosittelen katsomaan noita videoita., sillä siellähän ne kasvot näkyvät youtube-videoissa.
Shaun Bythell päivittää youtube-kanavalle edelleenkin videoita kirjakauppansa tiimoilta: kirjakaupan esittelyitä, musiikkiesityksiä kaupassa ja monia muita.
Ilmeisesti Bythellin projekti saada kylä kirjakauppatapahtumien maailmankartalle on onnistunut, kylän elämä on elpynyt ja kylään on muuttanut asukkaita viimeisten vuosien aikana.
Mukavan näköisiä nuo videot kirjakaupasta. Ja mukava kuulla Shaun Bythellin kertomana tarinoita elämästään kirjakauppiaana.
Linkki kirjakaupan sivulle:
Kirjakaupan sivuilla näkyy, että tälle "Elämäni kirjakauppiaana" -kirjalle on jo kirjoitettu ja julkaistu jatko-osiakin.
Youtubessa:
Shaun Bythell -kanava
Kirjassa kerrottua kaupassa kuvattua musiikkivideota Readers Delight pääsee myös katsomaan:
Nickyn "Herkkuperjantai":
_____________________________________________
George Orwellin kirjalle "Bookshop Memories" on oma sivu englanninkielisessä wikipediassa:
_____________________________________________
Wigtownin esittely wikipediassa:
Wigtownin kirjafestivaalien youtube-kanava:
Joanna Lumley esiintyi Wigtownin kirjafestivaaleilla:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti