Lukupiirikaverilta kiertokirjana saatu teos oli hurjaa luettavaa.
Intian Punjabista kotoisin oleva tyttö kertoo elämänsä 21 ensimmäisen elinvuotensa aikana kokemansa maanpäällisen helvetin.
Hän syntyi perheensä kolmantena tyttärenä ja joutui heti perheensä epäsuosioon. Ja pelkästään sen takia, että hän oli "vain tyttö".
Hän joutui koko lapsuutensa kokemaan sekä fyysistä että henkistä ja seksuaalista väkivaltaa sekä omien sukulaisten että perheenjäsenten taholta. Perheelle kunnia, "izzat", oli kaikkein tärkein asia. Ja perheen tuli kaikessa totella perheen isää.
Perhe noudatti sikhi-uskontoa ja siihen kuuluvia menoja. Mutta uskonto oli vain kulissi, jonka varjossa suku- ja kyläyhteisö saattoi harjoittaa patriarkaalista kuria ja väkivaltaa tyttöjö ja vaimoja kohtaan.
Perhe muutti Norjaan, mutta Satwant (myöh. Sarita) joutui jäämään Intiaan sukulaistädin piiaksi. Tämä tarkoitti henkistä ja fyysistä väkivaltaa ja serkkupoikien suorittamia raiskauksia.
Satwantin vihdoin päästyä Norjaan 16-vuotiaana paljastuu, ettö Norjan intialaisyhteisö on siirtänyt patriarkaslisen kulttuurinsa ikävät piirteet mukanaan. Yhteisö on sulkeutunut ja lapset eivät saa puhua ulkopuolisten kanssa. Koulua he saavat käydä ja tehdä työtä, mutta isä kerää kaiken rahan.
Perheen ja suvun ahdistavasta väkivaltaisesta henkisestä vankilasta ulos murtautuminen onnistuu vasta 21-vuotiaana. Silloinkin isä uhkaa tappaa tyttärensä, joka menee naimisiin norjalaisen miehen kanssa. Isä valmistelee kunniamurhaa suvun häpeän poistamiseksi.
Satwantista tulee Sarita, joka tekee työtä maailman tyttöjen olojen puolesta.
‐------
Kirjan dokumentaarinen luonne tulee esiin jälkisanoissa. Kustantaja pani asialle ennen julkaisua kustannustoimittajan, joka teki faktantarkistusta taustahaastatteluin Intiassa ja Norjassa kirjan tapahtumien todentamiseksi.
Tämä kirja on järkyttävä. Mutta tärkeä.
Järkyttävä kirja, jonka olen lukenut ja postannut. Aiheesta on puhuttava.
VastaaPoistaOma maailmankuva muuttui taas tämän kirjan luettuani. Käsittämättömän julma järjestelmä tuo naisten ja tyttöjen sorto. Jo 1961 kielletty myötäjäiskäytäntö jatkuu edelleen. Perheen ja suvun kiintymys perustuu tuossa patriarkaatissa kaupankäyntiin. Ja ksikki on sille alisteista.
Poista